Hausjärven hautausmaa

Sankarihaudat Hausjärven hautausmaalla

Hikäntie 51, 12210 Hausjärvi

Hausjärven hautausmaa on perustettu 1890 -luvun alussa kirkkopihan käytyä liian ahtaaksi hautaamiseen. Vuonna 1955 valmistunut siunauskappeli sijaitsee hautausmaan yhteydessä, osoitteessa Hikäntie 51, 12210 Hausjärvi.

Hausjärven hautausmaa

Hautausmaa on rinteessä Hikiäntien kahta puolta. Tien alapuolella on ns.vanha puoli, joka on aikanaan perustettu nimellä Uusi hautausmaa. Vanhalla puolella oli kaunis juhla-aukio, joka muutettiin sankarihauta-alueeksi kun Suomessa tultiin tilanteeseen, että niitä oli perustettava.

Vanha punainen rakennus Hikiäntien varressa kiviaidan takana on nimeltään läpikäytävä. Ennen siunauskappelin valmistumista läpikäytävässä siunattiin vainajia jos sää ei sallinut siunausta haudalla. Läpikäytävä oli kunniaportti jonka kautta vainajat kuljetettin hautausmaalle ja jonka luo saattoväki kokoontui odottamaan siunaustilaisuuden alkua.Läpikäytävältä annettiin  lipulla merkki suntiolle kirkontorniin saattokellojen soittoa varten. Ennen siunauskappelin valmistumista vainajat säilytettiin maahan kaivetussa kellarissa.

Hikiäntien pohjoispuolella on uusi puoli joka on vihitty käyttöön 1966 ja jota laajentamalla hautatilaa hausjärveläislle riittää vielä vuosikymmeniksi. Uudella puolella on myös juhla-aukio, uurnamuurit ja muualle haudattujen muistokivi.

Nykyaikaan kuuluu vainajien kylmäsäilytystilat kylmiökellarissa ja saattokellot toimivat GSM-automatiikalla.

Tunnukseton hauta-alue on Hyvinkäällä Rauhannummen hautausmaalla.