Konfirmaatio

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa. Konfirmaatiossa tunnustetaan henkilökohtaisesti usko, johon konfirmoitava on kastettu ja vastataan kysymykseen: ”Tahdotko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässäsi?”

Suurin osa suomalaisista konfirmoidaan teini-ikäisenä käydyn rippikoulun yhteydessä. Rippikoulunuoren elämä on merkittävässä vaiheessa. Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat mahdollisuuden pohtia elämää ja pysähtyä katsomaan missä nyt mennään.

Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Merkitys
Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala toimii konfirmoitujen vahvistajana, seurakunta rukoilee heidän puolestaan, ja heidät siunataan apostolisella siunauksella.
Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen seuraajaksi. Hän yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan. Uskontunnustuksessa nuori liittyy sukupolvien ja maailman kristittyjen kaksituhatvuotiseen ketjuun.
Konfirmaatiossa on kyse omakohtaisesta tunnustautumisesta kristilliseen uskoon. Konfirmoitava antaa vahvistuksen sille, että hän uskoo sen mitä hänelle on opetettu ja ilmaisee halunsa kasvaa kristillisessä uskossa, elämässä ja rakkaudessa.

Konfirmaatio tuo oikeuksia
Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Ennen konfirmaatiota hän on voinut osallistua ehtoolliseen vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan kanssa.Rippikoulu antaa oikeuden toimia kummina. Rippikoulun käynyt voidaan myös vihkiä kirkollisesti avioliittoon. Konfirmoitu voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Rippikoulun käynyt voi hakea seurakunnan isoskoulutukseen ja toimia itse rippileirillä isosena eli ryhmänjohtajana.

Edellytykset
Konfirmaation edellytyksenä on, että konfirmoitava on kastettu ja käynyt rippikoulun tai saanut riittävästi vastaavaa kristillistä opetusta.
Nuoren ja aikuisen kaste vastaa myös konfirmaatiota. Rippikouluaikana kastettu nuori voi kuitenkin osallistua yhteiseen konfirmaatioon rippikouluryhmänsä kanssa.
Konfirmaatioon valmistautuminen alkaa jo rippikoulussa, jossa tutustutaan jumalanpalvelukseen ja sen sisältöön sekä konfirmaation merkitykseen. Rippikoulussa annettava kristillinen opetus on perusta konfirmaation ymmärtämiseen ja siihen omakohtaisesti osallistumiseen. Konfirmaatio on vapaaehtoinen.

Järjestelyt
Kirkossa kannattaa olla hyvissä ajoin paikalla, konfirmaatiomessuissa kirkko on yleensä täynnä väkeä. Konfirmoitavat pukeutuvat ennen konfirmaatiota valkoisiin pukuihin, alboihin. Albat puetaan kirkon sakastissa. Alba ei peitä kenkiä eli niihin on syytä kiinnittää huomiota.